Lämpökartat verkkosivujen analysoinnissa

Kirjoittanut Ville, 4.2.2018

Käytämme omissa projekteissamme Hotjar-palvelua. Työkalun voi määrittää seuraamaan haluamiaan sivuja, joista se kokoaa laitekohtaiset lämpökartat joko klikkausten, hiiren liikkeiden tai skrollauksen perusteella.

Hotjarin avulla voi myös nauhoittaa selaimen istuntoja, jolloin on mahdollista seurata yksittäisten kävijöiden käyttäytymistä sivulla.

Kuvakaappaus Hotjar-palvelusta. Kuvassa hiiren klikkauksista muodostettu lämpökartta.

Mitä hyötyä lämpökartoista on verkkosivujen konversio-optimoinnissa?

Nettisivujen tavoitteena on ohjata kävijä tekemään jokin toiminto, eli konversio. Esimerkiksi täyttämään lomake, lataamaan materiaalia tai ottamaan yhteyttä. Lämpökartan avulla voi tutkia onko käyttöliittymässä elementtejä, jotka häiritsevät tavoitteen toteutumista.

Lämpökartasta voidaan esimerkiksi nähdä, jos jokin epäolennainen sivulla oleva elementti kerää paljon klikkauksia, jolloin elementti voidaan poistaa tai siirtää. Tai voidaan havaita, että sivun alareunassa olevan painikkeen näkee vain 25% sivulla käyneistä, koska loput eivät skrollaa sivun alareunaan saakka. Tällöin tiedetään, että painike kannattaa sijoittaa näkyvämpään paikkaan.

Älä arvaile, tutki!

Verkkosivuja suunniteltaessa tulee huomioida sivuille asetetut tavoitteet, ja ohjata kävijää kohti haluttua toimintaa. Kaikkea ei kuitenkaan suunnitteluvaiheessa välttämättä huomaa. Jos mietit, miksi verkkosivuille asettamasi tavoitteet eivät tunnu toteutuvan, voi ratkaisu löytyä lämpökarttoja tutkimalla ja sivustoa kehittämällä.