Verkkomainonta

Verkkomainonta on tehokas keino tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi, olivatpa he missä ostopolun vaiheessa tahansa. Mainonnalle tulee asettaa tavoitteet ja oikeat mittarit. Niiden avulla kampanjaa pystytään ohjaamaan oikeaan suuntaan, ja optimoimaan tehokkaammaksi.

Ilmainen näkyvyys etenkin somekanavissa vaikeutuu jatkuvasti. Facebookin algoritmit rankkaavat päivityksen näkyvyyden sen kiinnostavuuden mukaan; jos päivitys ei aiheuta yleisössä minkäänlaista vuorovaikutusta, sen näkyvyys on todella pieni.

Yritysten päivitykset jäävät usein muun viihteellisen sisällön jalkoihin. Tällöin on hyvä pohtia, kannattaisiko päivityksen tai mainoksen näkyvyyteen käyttää rahaa, ja saada viesti näkyviin tarkkaan harkitun kohdeyleisön keskuudessa.

Verkkomainonnan tehokas kohdentaminen

Sosiaalisen median alustat ja Google tietävät meistä yllättävän paljon. Ne tietävät ikämme, sukupuolemme, jopa kiinnostuksen kohteemme ja ostoaikeemme. Tätä tietoa voi käyttää hyödyksi mainosten kohdentamisessa. Kun tähän tietoon lisätään mm. maantieteellinen sijainti, kieli tai aiheeseen liittyvät avainsanat, päästään jo melko lähelle ostavaa asiakasta.

Facebookin lisäksi myös esim. LinkedIn ja Snapchat tarjoavat omat mainosratkaisunsa tietyn kohderyhmän tavoittamiseen. LinkedIn-mainonnan kohdentaminen yritys- ja ammatillisten tietojen mukaan on tehokas keino tavoittaa tietyn alan tai yrityksen edustajat. Snapchat on oikea kanava kun halutaan tavoittaa nuoret.

Google tarjoaa laajat mainoskanavat näkyvyyden kasvattamiseen, kuten bannerimainokset display-verkostossa, tai videomainokset Youtubessa. Googlen hakusanamainokset mahdollistavat yrityksesi tai palvelusi näkymisen ensimmäisenä tulossivulla. Ennen orgaanisissa hakutuloksissa näkyviä kilpailijoitasi.

Uudelleenmarkkinointi tavoittaa sinut tuntevan asiakkaan

On edullisempaa saada nykyinen asiakas palaamaan uudelleen kauppaan, kuin houkutella sinne täysin uusi henkilö. Tämä pätee myös verkkomainonnassa.

Uudelleenmarkkinointi, remarketing, on tehokas keino kohdentaa mainontaa niille henkilöille, jotka ovat katselleet videosi Youtubessa, käyneet verkkosivuillasi, ladanneet sovelluksesi tai vaikkapa hylänneet ostoskorin verkkokaupassa.

Mittaaminen ja optimointi

Verkkomainonta ei automaattisesti tarkoita hyviä tuloksia. Rahaa voi myös heittää hukkaan. Kampanjoita tulee mitata, ja saadun tiedon perusteella optimoida. Verkkokampanjan optimoinnilla vähennetään epäolennaista liikennettä, saadaan mainoksista käyttäjälle osuvampia ja tätä kautta tehdään mainoksen klikkaamisesta mainostajalle edullisempaa.