Hakumainonnalla tavoitat palveluasi etsivät henkilöt

Hakumainonta on tehokas ja nopea tapa tavoittaa ostoa harkitsevat ihmiset. Oikein kohdennettuna ja optimoituna kampanja näkyy oikealle yleisölle eikä budjetti kulu turhiin klikkauksiin.

Hakusanamainonnalla tarkoitetaan hakukoneessa, pääsääntöisesti Googlessa näkyviä mainoksia. Mainoskampanjoita hallitaan Google Ads -työkalulla. Mainosten sijoitus perustuu avainsanojen laatupisteisiin ja huutokauppaan. Mitä laadukkaampi mainos, sen edullisemmin mainoksen saa ensimmäiselle mainospaikalle. Korkeilla laatupisteillä mainostava voi ohittaa huonompilaatuisen kilpailijan mainoksen, vaikka tämä olisi valmis maksamaan enemmän.

Mainoskampanjalle määritetään päiväbudjetti, joten yllättäviä kustannuksia ei aiheudu. Hakusanakampanjassa kustannukset muodostuvat mainoksen klikkaamisesta, mainoksen näkyminen ei maksa mitään.

Hakusanamainonnan kohdentaminen

Avainsanoilla määritetään minkä hakujen yhteydessä mainos näytetään. Avainsanojen lisäksi hakumainontaa voi kohdentaa laitetyypin, yleisön demografisten tietojen sekä sijainti- ja kielikohdistuksen perusteella.

Hakukampanjan optimointi

Google Ads-kampanjan voi käynnistää melkeinpä kuka tahansa. Mutta jos ei tunne optimoinnin periaatteita, kampanjabudjetti kuluu turhiin klikkauksiin ja tulokset jäävät heikoiksi.

Optimointi on jatkuvaa kampanjan tehostamista, jossa tavoitteena on nostaa laatupisteitä, parantaa käyttäjäkokemusta ja vähentää turhaa liikennettä. Optimoinnin seurauksena hakusanakampanjan saa toimimaan mahdollisimman edullisesti ja tarkasti.

Mittarit kuntoon

Kampanjalle määritettyjä tavoitteita ja konversioita mittaamalla saadaan arvokasta dataa kampanjan toimivuudesta ja mainostuotosta. Tavoitteiden mittaaminen on myös mainoskampanjan optimoinnin lähtökohta.