HubSpotin ominaisuuksia – katsaus mielenkiintoisimpiin työkaluihin

Kirjoittanut Ville, 30.10.2019

Tein LinkedIniin sarjan postauksia, joissa nostin esiin mielenkiintoisia ominaisuuksia joita HubSpotista löytyy. Nämä ominaisuudet löytyvät nyt kootusti myös tästä blogista.

Jatkan ominaisuuksien esittelyä, joten ota hashtag #hubspotknoppi LinkedInissä seurantaan!

1. Tapaamisen varaaminen

”Koska sinulle sopii tapaaminen? Minulla olisi tiistaina vapaata klo 10-12. No minulle ei käy se…”

Kuulostaako tutulta?

Kun linkität kalenterin HubSpotiin, voit rakentaa itsellesi varaussivun jonka kautta vastaanottaja voi varata tapaamisen kanssasi. Hän näkee suoraan kalenterisi vapaat ajankohdat ja voi valita itselleen sopivan ajan.

2. Sähköpostien jaksotus/ketjutus (sequences)

Lähetätkö paljon samalla sisällöllä olevia sähköposteja? Meneekö copy-pastella?

HubSpotin myynnin työkalut mahdollistavat ajastettujen sähköpostisarjojen lähettämisen. Järjestelmään tehdään ensin valmiit templatet, joten samaa tekstiä ei tarvitse kirjoittaa jatkuvasti uudelleen. Sekvenssiin määritellään sähköpostit joista sarja koostuu, millaisella viiveellä seuraava sähköposti lähetetään ja millaisia tehtäviä tai muistutuksia myyjä saa.

Eli käytännössä kun ensimmäinen viesti lähetetään, jatkotoimet tapahtuvat taustalla automaattisesti. Sekvenssi katkeaa jos henkilö vastaa viestiin tai varaa tapaamisen. Viestin lähettäjä pystyy myös seuraamaan, koska vastaanottaja avaa viestin tai klikkaa sen linkkiä. Mahdollinen yhteydenotto on näin helpompi ajoittaa sopivaan ajankohtaan.

Simppeli esimerkki:

  1. Myyjä haluaa lähettää sähköpostin, ja käynnistää sekvenssin. Sähköpostipohja täydentyy CRM:ssä olevilla tiedoilla, kuten vaikkapa yrityksen ja henkilön nimitiedoilla.
  2. Kolmen päivän päästä lähtee automaattisesti toinen sähköposti, jos vastaanottaja ei ole vastannut tai varannut tapaamista.
  3. Seuraavana päivänä myyjälle merkitään tehtäväksi soittaa henkilölle.

3. Somekanavien hallinta

HubSpot mahdollistaa somekanavien (Facebookin, Twitterin, Instagramin ja Linkedinin) hallinnoinnin yhdestä näkymästä.

Työkalussa voit ajastaa päivityksiä, seurata keskitetysti kanavien keskusteluja, seurata Twitterin hashtageja tai tutkia raportoinnista julkaisujen tehokkuutta kanavittain.

4. Ilmoitus sivuille palaavasta liidistä

Myyjät! Saatteko ilmoituksen kun verkkosivuillanne aiemmin liidiksi konvertoitunut henkilö tulee takaisin sivuillenne?

HubSpotissa on ominaisuus, joka lähettää ilmoituksen sivuille palaavasta liidistä.

Jos saat tiedon, että pari kuukautta sitten sivuiltanne oppaan ladannut henkilö lukee tällä hetkellä hinnoitteluanne, soittaisitko?

Lue blogi: Valjasta verkkosivusi laadukkaiden liidien hankintaan

5. Raportointi

Tässä yksi HubSpotin hienoimmista ominaisuuksista!

Yhdestä raporttinäkymästä näkee kuinka monta liidiä ja asiakasta on saatu mistäkin kanavasta. Näkymästä pystyy pureutumaan vielä syvemmälle; kuinka moni liideistä on tullut esim. Facebookista ja minkä kampanjan ansiosta.

(kuva: HubSpot)

6. Älykäs sisältö, eli Smart content

Näytä henkilölle oleellista ja personoitua sisältöä.

HubSpotissa nettisivujen, uutiskirjeiden ja toimintakehotteiden sisältöä voi vaihtaa riippuen siitä, kuka sisältöä katselee. Sisältöä voi vaihtaa mm. laitteen tyypin tai liikenteen lähteen perusteella. Älykästä sisältöä voidaan kohdistaa myös HubSpotissa olevia listoja hyödyntämällä, esimerkiksi ostajapersoonittain.

Esimerkki:

Sivuilla käynyt henkilö on ladannut ostajan oppaan. Blogiartikkelissa olevan toimintakehoitteen sisältö vaihtuu ja ohjaa demon tilaamiseen. Turha kehoittaa henkilöä enää lataamaan samaa opasta, jonka hän on jo ladannut.

7. Live chat ja chatbotit

Tiesitkö, että HubSpotin ilmaisilla työkaluilla voit lisätä sivustollesi chatin tai chatbotin?

Jos henkilö on jo aiemmin tunnistettu ja hänen tietonsa löytyvät CRM:stä, voi henkilölle rakentaa erilaisen chat-tervehdyksen kuin tuntemattomalle vierailijalle. Esimerkiksi ”Moi Ville, kiva kun palasit sivuillemme”.

Botin avulla voi henkilöä avustaa vaikkapa kalenterivarauksen tekemisessä tai sen kautta voi kysyä yritystietoja. Botissa olevan henkilön voi ohjata myös linjoilla olevalle henkilölle livekeskusteluun.

8. Verkkomainonnan yleisöt

Kun olet kytkenyt mainostilit HubSpotiin ja asentanut sivustolle tarvittavat pikselit tai seurantakoodit, voit luoda mainontaa varten yleisöjä suoraan HubSpotista.

Yleisöjä voi muodostaa sivujen vierailijoista, näiden kaltaisista ihmisistä (lookalike) tai suoraan HubSpotissa olevasta listasta, esimerkiksi potentiaalisimmista liideistäsi. Yleisöjä voi tehdä vaikkapa ostajapersoonittain, jolloin voit kohdentaa mainontaa hyvin tarkalle yleisölle.

9. Sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeet

HubSpot sisältää kattavat työkalut sähköpostimarkkinoinnin ja uutiskirjeiden toteutukseen. Et siis tarvitse erillistä työkaluja uutiskirjeiden lähettämiseen.

Järjestelmästä voi lähettää uutiskirjeitä paitsi manuaalisesti, myös automaatiota hyödyntäen.

Kaikki CRM:ssä oleva data on hyödynnettävissä viestien personoinnissa, esim. älykkään sisällön avulla. CRM:stä voi myös seurata mitä viestejä henkilö on vastaanottanut ja kuinka hän on niihin reagoinut.