Google Ads: Mobile Speed Score – latausnopeuden vaikutus mainontaan

Kirjoittanut Ville, 6.3.2019

Sivuston käyttäjäkokemukseen etenkin mobiililaitteissa vaikuttaa ratkaisevasti sivujen latausnopeus. Hitaat laskeutumissivut saavat kävijät ärsyyntymään ja poistumaan sivuiltasi, ja asettamasi tavoitteet jäävät näin saavuttamatta.

Käänteisesti voidaan siis todeta, että mitä nopeammin sivu latautuu, sitä parempi on mainonnan tuotto.

Sivun latausnopeus on jo jonkin aikaa ollut yksi vaikuttava tekijä sivuston sijoittumiseen Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Varma tapa heittää rahaa hukkaan on ohjata kävijöitä hitaalle sivulle maksetun mainonnan kautta.

Google Ads -mainostaja näkee yleistilanteen laskeutumissivujensa nopeudesta helposti myös Google Adsin hallinnasta. Laskeutumissivu-näkymän kohta Mobile Speed Score, suomeksi mobiilinopeuspisteet, kertoo 1-10 asteikolla sivujen tilanteen, luvun 10 ollessa paras tulos. Tämä lukema auttaa päättelemään ne laskeutumissivut, joiden latausnopeutta mobiililaitteissa on syytä lähteä kehittämään.

Mitä merkitystä sivun latausnopeudella on mainonnan kannalta?

Sivun latausnopeus vaikuttaa laskeutumissivun käyttäjäkokemukseen, joka taas on suoraan yhteydessä Google-mainonnan laatuun. Tämä määrittää kuinka mainos sijoittuu huutokaupassa ja kuinka paljon mainoksen klikkaus maksaa. Huonolaatuinen mainonta näkyy harvemmin, huonommalla mainospaikalla ja tulee mainostajalle kalliimmaksi.

Vaikka et olisikaan Google Ads -mainostaja, voit testata sivujesi latausnopeutta erilaisilla työkaluilla. Näppärä vaihtoehto on esimerkiksi Googlen oma Test My Site, joka tarjoaa myös ratkaisuja latausnopeuden parantamiseksi.