Verkkomainonnan raportointi Google Data Studion avulla

Kirjoittanut Ville, 14.11.2018

Työkalun tarkoitus on tuoda haluttua dataa eri lähteistä yksinkertaisiin ja näyttäviin raporttinäkymiin, ja näin helpottaa ja nopeuttaa kampanjoiden analysointia. Tärkeimmät mittarit näkee yhdellä silmäyksellä, eikä tietoa tarvitse odotella Excelin muodossa tai alkaa etsimään tuloksia eri mainostyökalujen monimutkaisista käyttöliittymistä.

Google Data Studiosta on hyötyä myös mainonnan raportoijalle. Tuloksia ei tarvitse enää kopioida Exceliin kuukausittain, vaan kampanjat ja näkymät on helppo käydä läpi esimerkiksi Skype-puhelussa. Itse mainonnan toteuttajana kurkkaan yleistilanteen mielelläni selkeästä raporttinäkymästä, ja lähden vasta sen jälkeen pureutumaan syvemmälle Google Adsiin kampanjoita optimoimaan.

Kuvakaappaus Google Data Studion kampanjatason näkymästä ja mittareista.

Kuinka paljon saamme konversioita ja millä hinnalla?

Mainostilin rakenne ja kampanjoiden tavoitteet määrittelevät hyvin pitkälti raportoitavat tiedot ja näkymien määrän. Itse olen koonnut näkymiin yleensä yleiskatsauksen koko tilin tilanteesta, sekä ryhmittelyt kampanjoittain tai aiheittain. Näkymiin olen koonnut vain muutamia kiinnostavia tietoja, kuten konversioiden määrän, konversiokohtaisen hinnan, konversioiden jakautumisen laitetyypeittäin sekä kokonaiskustannukset. Raporttiin voi määrittää näytettäväksi myös vertailun edelliseen ajanjaksoon, jolloin havaitaan heti mihin suuntaan tulokset ovat kehittyneet.

Google Data Studion avulla verkkomainonnan raportoinnin saa tehtyä todella helpoksi ja käyttäjäystävälliseksi. Ota yhteyttä, jos tarvitset apua Google Data Studion käyttöönotossa tai verkkomainonnan toteutuksessa.