Verkkomainonnan kohdentaminen

Kirjoittanut Ville, 12.3.2018

Hakumainonnassa kenties tärkein kohdennuskeino ovat avainsanat. Niillä määritellään minkä hakujen yhteydessä mainoksia näytetään. Negatiivisilla avainsanoilla sen sijaan voidaan sulkea pois tiettyjä hakutermejä, joilla mainoksen ei haluta näkyvän.

Hakumainontaa voidaan kohdentaa myös alueellisesti, käyttäjän kielen perusteella tai laitetyypin mukaan.

Kohdistus displaymainonnassa

Displaymainonnassa kohdistusvaihtoehdot ovat hakumainontaa monipuolisemmat. Googlen Display-verkostoon kuuluu niin nettisivustoja, Youtube-videoita kuin sovelluksiakin.

Kuten hakumainonnassa, myös displaymainonnassa on mahdollista valita tiettyjä avainsanoja. Tällöin ei olla kuitenkaan hakutilanteessa, vaan Google Ads sijoittaa bannerit sellaisille sivustoille, jotka annettujen avainsanojen perusteella sopivat sijoitteluun.

Sopivia verkkosivuja, videoita tai sovelluksia mainosten sijoitteluun voi haarukoida myös aihepiirien mukaan. Tässä tapauksessa mainos näytetään valittua aihepiiriä käsittelevillä nettisivuilla. Jos tietää tarkalleen, millä display-verkostoon kuuluvalla sivulla haluaa mainoksensa näkyvän, voi sijoittelun valita tarkasti yhdelle nettisivustolle tai tämän osalle.

Demografiset tiedot

Google Ads (aiemmin Google AdWords) mahdollistaa mainosten kohdistamisen henkilön demografisten tietojen mukaan. Valittavissa ovat sukupuoli, ikähaarukka sekä perhetilanne. Kotitalouden tuloluokka ei ole käytettävissä Suomessa. Näiden lisäksi kampanjan voi toki kohdistaa myös kielen ja alueen mukaan.

Tässä esimerkissä yleisöksi on valittu 25-44 -vuotiaat miehet ja naiset, joilla on lapsia.

Kiinnostuksen kohteet ja ostoaikeet

Henkilön iän, sukupuolen ja sijainnin lisäksi mainontaa voidaan tarkentaa myös hänen kiinnostuksen kohteiden perusteella. Google Ads tarjoaa valmiiksi ryhmiteltyjä kiinnostuksen kohteita, joista voi valita haluamansa kohteen.

Tässä kuvassa kampanjaan on valittu kiinnostuksen kohteiksi perhekeskeiset ja sisustusta harrastavat.

Kiinnostuksen kohteiden lisäksi yleisökohdistuksen voi valita yleisön ostoaikeiden mukaan. Tähän kohdistusmenetelmään kuuluvat henkilöt, jotka etsivät ja tutkivat aktiivisesti jotakin tuotetta tai palvelua, ja jotka todennäköisemmin ovat valmiita ostamaan.

Seuraavassa kuvassa kohdistusta on tarkennettu ostoaikeilla Kodin remontointi ja Asuinkiinteistöt.

Uudelleenmarkkinointi

Kolmas yleisöön liittyvä kohdennuskeino on uudelleenmarkkinointi. Uudelleenmarkkinointi on tehokas keino tavoittaa henkilöt, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa palveluasi kohtaan vierailemalla sivustollasi, katsomalla videoitasi, tai lataamalla sovelluksesi. 

Esimerkki mainoskampanjan kohdistuksesta

Edellisissä kuvissa valittiin muutamia rajauksia mainonnan kohdentamiseen. Oletetaan, että esimerkin mainostaja on Kouvolassa toimiva kiinteistönvälittäjä, joka haluaa tavoittaa paikkakunnalla asuvat perheet jotka ovat kiinnostuneet asunnon ostamisesta. Kohdistuksen voisi tehdä esimerkiksi näin:

  • määritetään kampanjan alueeksi Kouvola + ympäröivät alueet 40 km säteeltä.
  • kohdennetaan mainokset vain 25-44 vuotiaille perheellisille henkilöille.
  • tarkennetaan kiinnostuksen kohteiksi perhekeskeiset ja sisustuksesta kiinnostuneet.
  • valitaan ostoaikeiksi kodin remontointi ja asuinkiinteistöt.

Näille henkilöille kiinteistönvälittäjä kohdistaa bannerimainoksia sekä Youtubessa videomainoksen, jotka kehoittavat tutustumaan myytäviin kohteisiin.

Uudelleenmarkkinoinnin hyödyntäminen

Kun henkilöt käyvät kiinteistönvälittäjän sivuilla, Adsin (ja miksei myös Facebookin) seurantakoodi jättää evästeen heidän laitteelleen. Tämän jälkeen kiinteistönvälittäjä voi kohdistaa mainoksia sekä display-verkostossa, että Facebookissa ja Instagramissa sivuillaan käyneille henkilöille entistä tarkemmalla rajauksella. Rivitalokohteiden mainoksia voi näyttää henkilöille jotka selasivat nettisivuilla rivitaloja, kun taas selvästi omakotitaloista kiinnostuneille kannattaa kohdentaa omat mainokset.