Asiakaslehti on yrityksen oma media, jonka kohderyhmä, sisältö ja ulkoasu noudattavat yrityksen brändiä ja viestintätavoitteita. Se on hyvä keino rakentaa asiakassuhdetta ja asiakasuskollisuutta.
Kun illalla työpäivän jälkeen istahtaa lempinojatuoliin, on mukava ottaa käteen lehti. Koko päivän ruutuun tuijottaminen kaipaa vastapainoksi jotain muuta. Aikakauslehdet ovat perinteisesti pitäneet huolen lukijansa rentouttamisesta, ja niiden tilausten vähenemisen myötä asiakaslehdet ovat ottaneet paikat luetuimpina aikakauslehtinä ja komeilevat listan kärjessä.
Tutkimusten mukaan asiakaslehtien parissa vietetään aikaa noin 30 minuuttia kerralla. Se on intensiivistä, brändin ja asiakkaan yhteistä aikaa – asiakkaan kotona, ehkä lempinojatuolissa. Siinä piilee asiakaslehtikontaktin vahvuus. Kuinka usein nettisivustolla vietetään aikaa 30 minuuttia kerralla? Tosin asiakaslehden rooli on erilainen – viihteellinen, taustoittava ja tarinallinen. Mutta se on yrityksen oma media. Siinä jos missään rakennetaan positiivista asiakaskokemusta yrityksen omilla ehdoilla.
Asiakaslehtien lukijatutkimuksissa näkyy asiakkaiden sitoutuminen lehteen. Vuosi vuoden jälkeen tutkimukseen vastanneet haluavat edelleen 90 prosenttisesti lukea lehtensä ensisijaisesti painettuna versiona, mikä tuntuu toisaalta yllättävältä, toisaalta se tukee valtakunnallisia asiakaslehdistä tehtyjä tutkimuksia.
Sisältö on lehden kannalta elintärkeä asia. Tutkimuksissa parhaimmiksi rankataan artikkelit, joiden aihe on asiakkaalle hyödyllinen ja juttu mielenkiintoisessa muodossa. Tarinalla on voimaa. Ihmisten kokemukset kiinnostavat ja asiantuntijoiden ohjeita arvostetaan.
Parhaimmillaan asiakaslehti on asiakkaan tarpeita vastaamaan koottu paketti, jossa kerrotaan ne asiat, jotka asiakkaan on hyvä tietää tässä asiakassuhteessaan – viihteellisessä ja mukavassa muodossa. Se on yrityksen oma media, jossa sisällöstä päättää yritys itse. Mutta laatu ratkaisee. Asiakaslehti menee asiakkaan kotiin, mutta vain houkutteleva lehti avataan. Asiakasprofiilit ja ostopolut on hyvä tunnistaa ja miettiä, mikä asiakkaita oikeasti kiinnostaa.
Sähköiseksi muuttuva maailma muuttaa myös asiakaslehteä. Kokosimme kattavan yhteenvedon tämän päivän asiakaslehteen liittyen, tutustu!