Miten asiakaslehdellä parannetaan asiakaskokemusta?

Kirjoittanut Tarja, 18.1.2019

Kun illalla työpäivän jälkeen istahtaa lempinojatuoliin, on mukava ottaa käteen lehti. Koko päivän ruutuun tuijottaminen kaipaa vastapainoksi jotain muuta. Aikakauslehdet ovat perinteisesti pitäneet huolen lukijansa rentouttamisesta, ja niiden tilausten vähenemisen myötä asiakaslehdet ovat ottaneet paikat luetuimpina aikakauslehtinä ja komeilevat listan kärjessä.

Tutkimusten mukaan asiakaslehtien parissa vietetään aikaa noin 30 minuuttia kerralla. Se on intensiivistä, brändin ja asiakkaan yhteistä aikaa – asiakkaan kotona, ehkä lempinojatuolissa. Siinä piilee asiakaslehtikontaktin vahvuus. Kuinka usein nettisivustolla vietetään aikaa 30 minuuttia kerralla? Tosin asiakaslehden rooli on erilainen – viihteellinen, taustoittava ja tarinallinen. Mutta se on yrityksen oma media. Siinä jos missään rakennetaan positiivista asiakaskokemusta yrityksen omilla ehdoilla.

Asiakaslehtien lukijatutkimuksissa näkyy asiakkaiden sitoutuminen lehteen. Vuosi vuoden jälkeen tutkimukseen vastanneet haluavat edelleen 90 prosenttisesti lukea lehtensä ensisijaisesti painettuna versiona, mikä tuntuu toisaalta yllättävältä, toisaalta se tukee valtakunnallisia asiakaslehdistä tehtyjä tutkimuksia.

Miksi asiakaslehti pitää pintansa tässä sähköisessä maailmassa?

Sisältö on lehden kannalta elintärkeä asia. Tutkimuksissa parhaimmiksi rankataan artikkelit, joiden aihe on asiakkaalle hyödyllinen ja juttu mielenkiintoisessa muodossa. Tarinalla on voimaa. Ihmisten kokemukset kiinnostavat ja asiantuntijoiden ohjeita arvostetaan.

Parhaimmillaan asiakaslehti on asiakkaan tarpeita vastaamaan koottu paketti, jossa kerrotaan ne asiat, jotka asiakkaan on hyvä tietää tässä asiakassuhteessaan – viihteellisessä ja mukavassa muodossa. Se on yrityksen oma media, jossa sisällöstä päättää yritys itse. Mutta laatu ratkaisee. Asiakaslehti menee asiakkaan kotiin, mutta vain houkutteleva lehti avataan. Asiakasprofiilit ja ostopolut on hyvä tunnistaa ja miettiä, mikä asiakkaita oikeasti kiinnostaa.

Miten asiakaslehti palvelee viestinnässä

  • Asiakaslehti on säännöllinen kontakti nykyiseen asiakkaaseen. Se tulee kotiin kertomaan asiat, jotka on hyvä tietää ja sellaisessa muodossa, jota on mukava lukea. Se pitää ajan tasalla, taustoittaa ja herättää keskustelua. Sen avulla rakennetaan positiivista asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Asiakaslehdellä on oma yleisönsä, joka kannattaa hyödyntää.
  • Asiakaslehden avulla markkinoidaan uusia palveluita. Palveluista kiinnostuneet voi ohjata eteenpäin sähköisiin kanaviin ja eteenpäin ostopolulla.
  • Se on yrityksen oma media, joka vie viestejä yrityksen haluamalla tavalla, omalle yleisölle. Entistä parempi asiakastuntemus antaa uusia mahdollisuuksia toteutukseen. Sisältöä voidaan mukauttaa kohderyhmän mukaan.
  • Teknisiä toteutusvaihtoehtoja on paljon ja lehti on oikein toteutettuna kustannustehokas viestin viejä.
  • Sisältöjä voi hyödyntää muissa omissa kanavissa.
  • Asiakaslehdellä on enemmän pitovoimaa kuin vetovoimaa ja se on hyvä huomioida viestinnän mittareita mietittäessä ja konversioita seurattaessa. Jos ”takalaita” pitää paremmin, asiakasmäärän kasvattaminen onnistuu kustannustehokkaammin.