Mainonta Youtubessa

Kirjoittanut Ville, 11.4.2018

Yleisin käyttämämme mainosmuoto on True View In Stream -mainos, jossa mainosta näytetään käyttäjän valitseman videon alussa vähintään 5 sekunnin ajan. Tuon viiden sekunnin jälkeen käyttäjä voi halutessaan ohittaa mainoksen ja siirtyä katselemaan valitsemaansa videota.

Mainostajan kannalta hinnoittelu on houkutteleva. Mainoksen katselusta tulee kustannuksia vasta kun mainosta on katseltu 30 sekuntia, tai käyttäjä on klikannut itsensä mainostajan nettisivuille. Alle puolen minuutin pituisissa videoissa kustannus syntyy kun mainos on katseltu kokonaan. Youtube-kampanja kuluttaa ennalta määritettyä päiväbudjettia, eikä yllättäviä kustannuksia synny.

Katselukohtainen hinta on yleensä toteuttamissamme kampanjoissa ollut 0.04 euron tienoilla. Mielestäni kontaktihinta on edullinen, kun huomioi että mainos on kohdennettu tietylle kohderyhmälle, ja katselija on itse tehnyt valinnan katsoa mainosta ohittamatta sitä. 

Mainosvideon suunnittelun näkökulmasta kannattaa panostaa ensimmäiseen viiteen sekuntiin, ja antaa katselijalle syy olla ohittamatta mainosta.

Muut Youtube-mainosmuodot

Mainosmuodoksi voi halutessaan valita myös  True View Video Discovery -formaatin. Tällöin mainos koostuu pienestä kuvasta ja tekstistä. Mainos voidaan näyttää Youtuben hakutuloksissa, aiheeseen sopivan videon vieressä olevissa ehdotuksissa, tai mobiilisovelluksen näkymässä. Mainos ohjaa kävijän katsomaan mainostajan Youtube-kanavalla olevaa videota. Tässä mainosmuodossa kustannus syntyy, kun käyttäjä klikkaa mainosta.

Kolmas vaihtoehto Youtubessa mainostamiseen ovat puskurimainokset. Nämä mainokset ovat pituudeltaan 6 sekuntia eikä niitä voi ohittaa. Mainos näytetään joko videon alussa, videon aikana tai sen jälkeen. Kustannus muodostuu tuhannen näyttökerran mukaan.

Youtube-mainonnan kohdentaminen

Kampanjat rakennetaan Google AdWordsissa, joka tarjoaa Youtube-mainontaan kattavat kohdistusmahdollisuudet. Käytännössä valittavissa on samantyyppiset vaihtoehdot kuin tavallisessa display-kampanjassakin.

Kampanjan voi kohdentaa tavoiteltavan henkilön iän, sukupuolen ja perhetilanteen perusteella. Lisäksi kohdentamisen voi tehdä henkilön kiinnostuksen kohteiden tai ostoaikeiden mukaan, jolloin mainoksia näytetään henkilöille jotka ovat jo kiinnostuneita kyseisestä aihepiiristä.

Esimerkki iän mukaan kohdistetusta kampanjasta ja analytiikasta.

Youtube-mainonnan voi myös kohdistaa tarkalleen haluamaansa sijoitteluun, esimerkiksi tiettyyn Youtube-kanavaan tai tietyn videon yhteyteen. 

Kohdentamista voi tarkentaa myös kohdistamalla mainokset aiheiden tai avainsanojen mukaan, jolloin mainos näytetään halutun aiheisten videoiden yhteydessä.

Uudelleenmarkkinointi videon katsoneille

Kun henkilö katsoo jonkin videon Youtube-kanavallasi, hänet lisätään uudelleenmarkkinointiluetteloon. Näiden luetteloiden henkilöille voidaan Google Adsissa kohdentaa muuta videomainontaa tai esimerkiksi bannereita display-kampanjan kautta.

Jokaisella videollasi on oma luettelonsa, joten kohdistuksen voi tehdä tarkalleen tietyn videon katsoneille henkilöille.

Tutustu verkkomainonnan palveluumme täältä.