Coalition for Better Ads – ärsyttäviä verkkomainoksia vastaan
Sisällön määrän kasvaessa netissä, myös verkkomainonnan määrä lisääntyy jatkuvasti. Huonot käyttäjäkokemukset verkkomainonnan osalta turhauttavat ja ärsyttävät käyttäjiä, ja johtavat myös mainonnanestopalveluiden lisääntymiseen. Tästä syystä Coalition for Better Ads on määritellyt Euroopan ja Pohjois-Amerikan alueelle standardit, jotka ohjaavat verkkomainostajia toteutuksissaan kohti parempaa käyttökokemusta.
Standardit perustuvat n. 25 000 henkilölle tehtyyn tutkimukseen, jossa selvitettiin millaiset mainosmuodot ärsyttävät internetin käyttäjiä eniten. Tutkimus sisälsi verkkomainonnan muotoja niin mobiili- kuin desktop-laitteiden osalta.
Google on kertonut, että 15. helmikuuta alkaen se alkaa Chrome-selaimissaan estämään sellaisten mainosten näkyvyyttä, jotka eivät vastaa Better Ads -standardeja.
Mainostajat pakotetaan tekemään parempia verkkomainoksia
Jatkossa verkkomainonnan on oltava entistä osuvampaa, ja tarjottava kuluttajalle jotakin lisäarvoa. Toteutuksen on oltava kiinnostavaa ja mielenkiintoa herättävää. Suunta on oikea. Kohdistamattoman massamainonnan aika verkossa on viimeistään nyt ohi.
Uskon, että suurimman haasteen edessä ovat sellaiset mediat, joiden tulot muodostuvat mainospaikkojen myynnistä. Usein nämä mainostilat tuntuvat olevan juuri näiden standardien vastaisia popup- ja sticky ads -tyyppisiä mainoksia, jotka pakotetaan käyttäjän ruudulle.
Mainosalustoina Facebook ja Google tarjoavat kattavan väylän mainonnan kohdistamiseen halutulle yleisölle, valitussa ostopolun vaiheessa. Kiinnostuksen kohteiden ja ostoaikeiden perusteella tehtävä kohdistaminen mahdollistaa mainonnan kanavoimisen aiheesta kiinnostuneille.